Covid terrassen

Langzaam aan veroveren zelf geknutselde covid-terrassen de ruimte die normaal gesproken door de auto wordt ingenomen. Ook in New York kregen horeca-ondernemers extra ruimte tijdens de pandemie – maar ik denk niet dat ze van plan zijn om die terug te geven. Dat hoop ik ook eigenlijk niet. De Jan Gehl-transformatie van Times Square en het steeds vaker opduikende fietspad ten spijt, de auto voelt nog steeds als de alleenheerser van de openbare ruimte hier. De asfaltbanen blijven ruim en uitnodigend voor steeds grotere suv’s en je parkeren en dubbelparkeren kan overal. 

De covid-terrassen zijn nieuwe economische ruimte. Maar ook ruimte voor de zittende mens. Die om zich heen kijkt en denkt ‘is wel fijn zo, hier zitten. Dat ga ik vaker doen’. Exit parkeerplaats. New York is nog steeds New York, maar inmiddels wordt ik iedere ochtend, als het net licht wordt, wakker gemaakt door een erg enthousiaste horde van mussen in de overgroeide tuin onder mijn raam. Hoop dat ook zij blijven.