Haven+Stad
Locatie Amsterdam
Opgave ontwerpend onderzoek
Status afgerond, boek gepubliceerd
Opdrachtgever Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Gemeente Amsterdam, BNA
Team Blau Danny Edwards, Alexia Marris-Binet, Giel Wieggers
In samenwerking met Hoope+Plevier Architects, Except Integrated Sustainability en Grizli Studio, alsmede FutureConsult, woningcorporatie Ymere en stadssocioloog Wim Derksen
Periode 2017 – 2018



Laboratorium van de nieuwe stad
Steden in Nederland groeien door inbreiding. Vooral in zones die nog als werkgebied in bedrijf zijn en deels ook blijven. Dat schept een ander vertrekpunt en een ‘tussentijd’. Om in na te denken, te experimenteren en te doen. Hoe ziet die stad van de toekomst er uit in Haven-Stad Amsterdam? Hoe ontwikkel je de gedachte 40.000 woningen met behoud van werkgelegenheid? De afwezigheid van een stedelijke stratenpatroon en traditionele verkaveling schept in de Coenhaven ongekende vrijheden en kansen. Dit is geen gebied om de oplossingen van gisteren nogmaals uit te rollen.
Wij zagen 3 opgaven. Ten eerste om met nieuw stedelijk weefsel Zaanstad en Amsterdam te verbinden. Ten tweede om de drie-eenheid water-land-erfgoed optimaal te benutten. En ten derde om een stedenbouw te schetsen die niet mobiliteit, maar ontmoeting en interactie faciliteert en stimuleert. Dáár moeten we aan werken. In een proces van learning-by-doing door bewoners, ondernemers, ontwikkelaars en overheden.



Coenhaven als vrije experimenteerzone op en om het water en de te behouden hallen. De Trafobuurt als hoofdstelijk product van kleine, middelgrote en grote initiatiefnemers.

Veelzijdig stadsarchipel
Havenstad ontwikkelt zich niet als één groot stedenbouwkundig gebaar, maar als een reeks van kleinschalige, diverse mini-stadjes binnen een stevig ruimtelijk raamwerk. Elk deelgebied heeft zijn eigen schaal, dynamiek en tempo, passend bij de bestaande condities. Deze gefaseerde en leerbare aanpak maakt van Havenstad een experimenteerplek voor de stad van morgen, waar nieuwe woon- en werkvormen, collectieve voorzieningen en mobiliteitsconcepten in de praktijk kunnen worden getest en telkens verfijnd.
Waar de compacte Trafobuurt zich ontwikkelt op bestaande structuren en eigendommen, met een gelaagde functiemix en interactie tussen nieuwe en bestaande gebruikers, biedt de Coenhaven juist maximale ruimte voor experiment. Op deze grootschalige plek zonder menselijke schaal kan een nieuwe vorm van stad ontstaan, gedragen door bewoners en ondernemers zelf. Samen vormen deze uitersten de randen van een gebied dat inzet op stedelijke diversiteit, vrijheid in gebruik én sterke ruimtelijke verbindingen.








